Thursday, May 3, 2018

ទស្សនៈគំនិត របស់ទស្សនវិទូចិន ខុង ជឺ (Confucius)

តើនរណាជាខុងជឺ?


ខុងជឺសិតគឺជាទស្សនវិទូគ្រូបង្រៀននិងតួឯកនយោបាយដែលមានឥទ្ធិពលនៅក្នុងប្រទេសចិនដែលត្រូវបានគេស្គាល់ថាជានិមិត្តសញ្ញាដ៏ល្បីល្បាញនិងគំរូនៃការទំនាក់ទំនងសង្គមរបស់គាត់។

ខុងជឺ (ពីឆ្នាំ 551 ដល់ឆ្នាំ 479 មុនគ។ ស) ដែលគេស្គាល់ផងដែរថាជាគង់ឃីឬឃ្វុងហ្វុតហ្សូគឺជាទស្សនវិទូគ្រូបង្រៀននិងអ្នកនយោបាយចិន។ ការបង្រៀនរបស់ទ្រង់ដែលត្រូវបានរក្សាទុកក្នុងសៀវភៅ extract ផ្តោតលើការបង្កើតគំរូសីលធម៌នៃគ្រួសារនិងអន្តរកម្មសាធារណៈនិងកំណត់បទដ្ឋានអប់រំ។ បន្ទាប់ពីការសោយទិវង្គតរបស់គាត់ខុងជឺបានក្លាយជាទស្សនវិទូអធិរាជជាផ្លូវការនៃប្រទេសចិនដែលមានឥទ្ធិពលយ៉ាងខ្លាំងក្នុងកំឡុងរាជវង្សហាន, ថងនិងសុង។



ខុងជឺនិយម

លទ្ធិខុងជឺនិយមគឺជាទស្សនៈពិភពលោកអំពីនយោបាយការអប់រំនិងសីលធម៌ដែលបានបង្រៀនដោយខុងជឺនិងអ្នកដើរតាមរបស់គាត់នៅសតវត្សទីប្រាំនិងទីប្រាំមួយ។ ទោះបីជាលទ្ធិខុងជឺមិនមែនជាសាសនាដែលរៀបចំក៏ដោយក៏វាផ្តល់នូវវិន័យសម្រាប់ការគិតនិងការរស់នៅដែលផ្តោតលើសេចក្ដីស្រឡាញ់ចំពោះមនុស្សជាតិការថ្វាយបង្គំព្រះបុព្វជិតការគោរពពួកអ្នកចាស់ទុំការលត់ដំខ្លួននិងការគោរពតាមទំនៀមទម្លាប់។

នៅសតវត្សទី four ម។ គ។ , ខុងជឺត្រូវបានគេចាត់ទុកថាជាអ្នកប្រាជ្ញម្នាក់ដែលសមទទួលបានការទទួលស្គាល់កាន់តែច្រើននៅក្នុងពេលវេលារបស់គាត់។ នៅសតវត្សទី two ម។ គ។ កំឡុងរាជវង្សហានដំបូងរបស់ប្រទេសចិនគំនិតរបស់គាត់បានក្លាយជាគ្រឹះនៃមនោគមវិជ្ជារបស់រដ្ឋ។ សព្វថ្ងៃនេះខុងជឺត្រូវបានគេចាត់ទុកយ៉ាងទូលំទូលាយថាជាគ្រូបង្រៀនដែលមានឥទ្ធិពលបំផុតនៅក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រចិន។ ទស្សនវិទូត្រូវបានអនុវត្តតាមមនុស្សជាច្រើនដែលរស់នៅក្នុងប្រទេសចិនសព្វថ្ងៃនេះហើយបានជះឥទ្ធិពលលើការគិតនៅក្នុងប្រទេសជប៉ុនកូរ៉េនិងវៀតណាម។

ជំនឿរបស់ខុងជឺនិយមទស្សនវិជ្ជានិងការបង្រៀន


ក្នុងកំឡុងសតវត្សទី half-dozen នៃគ។ ស។ រដ្ឋដែលប្រកួតប្រជែងគ្នាបានធ្វើឱ្យប៉ះពាល់ដល់សិទ្ធិអំណាចនៃចក្រភពជូដែលបានកាន់អំណាចអស់រយៈពេលជាង five hundred ឆ្នាំមកហើយ។ គោលនយោបាយប្រពៃណីចិនបានចាប់ផ្តើមយ៉ាប់យ៉ឺនដែលនាំឱ្យមានការធ្លាក់ចុះនៃសីលធម៌។ ខុងជឺបានទទួលស្គាល់ឱកាសមួយ - និងកាតព្វកិច្ចមួយ - ដើម្បីពង្រឹងតម្លៃសង្គមនៃការអាណិតអាសូរនិងប្រពៃណី។

ច្បាប់មាស


គោលគំនិតសង្គមរបស់ខុងជឺត្រូវបានផ្អែកលើគោលការណ៏សំខាន់ៗនៃ "ចិញ្ចឹម" ឬ "ស្រឡាញ់អ្នកដទៃ" ក្នុងការអនុវត្តការលត់ដំខ្លួន។ គាត់ជឿថានុយអាចត្រូវបានដាក់ចូលទៅក្នុងសកម្មភាពដោយប្រើក្បួនមាស "អ្វីដែលអ្នកមិនចង់បានដោយខ្លួនឯងកុំធ្វើអ្វីឱ្យអ្នកដទៃ" ។ (Lunyu twelve.2, 6.30) ។

នៅលើនយោបាយ


ជំនឿនយោបាយរបស់ខុងជឺត្រូវបានផ្អែកលើគំនិតនៃការលត់ដំខ្លួនផងដែរ។ គាត់ជឿថាមេដឹកនាំម្នាក់ត្រូវតែចេះលត់ដំខ្លួនដើម្បីរក្សាចិត្ដរាបទាបហើយប្រព្រឹត្ដចំពោះអ្នកកាន់តាមដោយចិត្ដក្ដួលអាណិត។ ក្នុងការធ្វើដូច្នេះអ្នកដឹកនាំនឹងដឹកនាំដោយគំរូវិជ្ជមាន។ យោងទៅតាមខុងជឺនេះពួកមេដឹកនាំអាចលើកទឹកចិត្តប្រធានបទរបស់ពួកគេឱ្យធ្វើតាមច្បាប់ដោយបង្រៀនពួកគេអំពីគុណធម៌និងការរួបរួមគ្នានៃការគោរពតាមក្បួន។

ការអប់រំ


ទស្សនវិជ្ជានៃការបង្រៀនរបស់ខុងជឺផ្តោតទៅលើ "សិល្បៈទាំង 6": ការបាញ់ធ្នូ, អក្សរផ្ចង់, ការគណនា, តន្ត្រី, ការរទេះរុញនិងពិធីបុណ្យ។ ចំពោះខុងជឺគោលបំណងសំខាន់នៃការធ្វើជាអ្នកអប់រំគឺបង្រៀនមនុស្សអោយរស់នៅដោយសុចរិត។ តាមរយៈការបង្រៀនរបស់គាត់គាត់បានខិតខំព្យាយាមដើម្បីលើកតំកើងប្រពៃណីនៃការមេត្តាធម៌កម្មសិទ្ធិនិងពិធីបុណ្យនៅក្នុងសង្គមចិន។

សៀវភៅរបស់ខុងជឺ


ខុងជឺត្រូវបានបញ្ចូលជាមួយនឹងការនិពន្ធនិងកែសម្រួលខ្លះនៃសៀវភៅបុរាណបុរាណដែលមានឥទ្ធិពលបំផុត។

'ជលផលនៃខុងជឺ'

លោកលុនូដែលជាអ្នកបង្កើតទស្សនវិស័យនិងនយោបាយរបស់ខុងជឺនិយមត្រូវបានគិតថាត្រូវចងក្រងដោយសិស្សរបស់ទ្រង់។ វាគឺជាផ្នែកមួយនៃ "បួនសៀវភៅ" នៃលទ្ធិខុងជឺនិយមដែលទស្សនវិទូជនជាតិចិន Zhu Xi ដែលជាអ្នកកាន់សាសនាខុងជឺនិយមដែលបានប្រកាសខ្លួនឯងថា Sishu ក្នុងឆ្នាំ 1190 ។ ក្រោយមក Lunyu ត្រូវបានបកប្រែជាភាសាអង់គ្លេសក្រោមចំណងជើងថា The extract of ខុងជឺ។

សៀវភៅផ្សេងទៀតដោយខុងជឺសិតរួមមានការរៀបចំឡើងវិញនៃសៀវភៅ Odes ក៏ដូចជាការពិនិត្យឡើងវិញនៃសៀវភៅប្រវត្តិសាស្រ្តនៃឯកសារ។ គាត់ក៏បានចងក្រងនូវកំណត់ត្រាប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់ពួកចៅហ្វាយនាយ lutecium ចំនួន twelve នាក់ដែលហៅថាអាណត្ដិនិទាឃរដូវនិងសរទរដូវ។

តើនៅពេលណាហើយកន្លែងណាដែលខុងជឺកើត?

ខុងជឺបានកើតមកនៅឆ្នាំ 551 ។ (ប្រក្រតិទិនតាមចន្ទគតិ) នៅសម័យ Qufu ខេត្ត Shandong ប្រទេសចិន។

គ្រួសារនិងជីវិតដំបូង


គេស្គាល់តិចតួចពីកុមារភាពខុងជឺ។ កំណត់ត្រារបស់អ្នកប្រវត្តិសាស្ត្រដែលសរសេរដោយសស៊ូម៉ាជីន (កើតនៅឆ្នាំ one hundred forty five គ។ ស។ បានស្លាប់នៅឆ្នាំ eighty six គ។ ស) បានផ្តល់នូវកំណត់ត្រាលម្អិតបំផុតអំពីជីវិតរបស់ខុងជឺ។ ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយអ្នកប្រវត្តិវិទូសម័យបច្ចុប្បន្នមានការសង្ស័យចំពោះភាពត្រឹមត្រូវនៃកំណត់ត្រាដែលទាក់ទងទៅនឹងរឿងព្រេងមិនពិត។

យោងតាមកំណត់ត្រាប្រវត្តិសាស្ត្រខុងជឺបានកើតនៅក្នុងគ្រួសាររាជវង្សនៃរាជវង្សជូ។ កំណត់ហេតុផ្សេងទៀតរៀបរាប់ថាគាត់បានកើតក្នុងភាពក្រីក្រ។ អ្វីដែលមិនមានជម្លោះអំពីជីវិតរបស់ខុងជឺនោះគឺថាគាត់មានវត្តមានក្នុងកំឡុងពេលនៃវិបត្តិមនោគមវិជ្ជានៅប្រទេសចិន។

ពេលណានិងរបៀបដែលខុងជឺស្លាប់


ខុងជឺបានស្លាប់នៅថ្ងៃទី twenty one ខែវិច្ឆិកាឆ្នាំ 479 ម។ នៅ Qufu ប្រទេសចិនមួយឆ្នាំបន្ទាប់ពីបាត់បង់កូនប្រុសរបស់គាត់ឈ្មោះតេហ្សូលក្នុងសមរភូមិ។ នៅពេលនៃការស្លាប់របស់គាត់ខុងជឺត្រូវបានជឿជាក់ថាការបង្រៀនរបស់គាត់មិនបានជះឥទ្ធិពលយ៉ាងខ្លាំងទៅលើវប្បធម៌ចិនទេទោះបីការបង្រៀនរបស់គាត់នៅតែបន្តក្លាយជាទស្សនវិទូផ្លូវការរបស់ចិន។ ពួកអ្នកកាន់តាមគាត់បានរៀបចំពិធីបុណ្យសពហើយបានបង្កើតឱ្យមានពិធីបុណ្យសពមួយដែលជាកិត្តិយសរបស់គាត់។

No comments:

Post a Comment